Etichete

Pagini

30.05.2013

Bertolt Brecht - Opera de trei parale; Mutter Courage...

Willem I van de Velde - Englische Kiegsschiffe

Opera de trei parale

”E drept ca fiecare om, pe lume 
- Fiindcă suntem aici doar trecători -
Să fie fericit, părtaș la glume
Și bucurii; și-o pâine îi suntem datori!
E-un drept cu care omul s-a născut, da!
Dar de amar de vremi eu tot aștept
Să văd un om care-și primește-un drept!
Ce bine-ar fi să-ți capeți dreptatea!
Însă condițiile nu sunt așa!”

”Să fiu om bun? Dar bucuros aș fi!
Să-mpart averea la săraci? Cum nu!
De-am fi toți buni, ca-n rai noi am trăi, 
În pacea Domnului. și eu, și tu!
Om bun să fii? Spuneți, cine n-ar vrea?
Dar pe planeta noastră, vai! se știe,
Sunt bogății puține, lumea-i rea.
O, de-am trăi în pace și-armonie!
Însă condițiile nu sunt așa!”

”Am descoperit că stăpânii lumii pot crea mizeria, dar nu o pot privi. Sunt slabi de înger și nătărăi, la fel ca voi. Deși sunt în stare să adune, pe spinarea voastră, cu ce să se îmbuibe până la sfârșitul vieții lor, încât și-ar putea unge și dușumeaua cu unt, îngrășând până și firimiturile căzute de la ospețele lor, totuți ei nu sunt în stare să privească cu sânge rece un om care cade de foame pe stradă. Bineînțeles, cu condiția ca omul să cadă chiar în fața casei lor.”

”Numai la adăpostul legilor pot fi exploatați cei care nu le înțeleg sau care, din prea multă mizerie, nu le pot respecta. Iar cine vrea să capete și el o firimitură de pe urma acestei exloatări trebuie să se țină strict de litera legii.”

”Ce înseamnă un șperaclu pe lângă o societate pe acțiuni? Ce înseamnă spargerea unei bănci pe lângă fondarea unei bănci? Ce înseamnă uciderea unui bărbat pe lângă angajarea lui într-o slujbă?”

Mutter Courage (Anna Fierling și copiii ei)

”Nu întotdeauna izbânda și înfrângerea celor de sus sunt și ale oamenilor de jos - ba mai niciodată. Ba înfrângerile celor mari sunt uneori câștigul celor mici.”

Viața lui Galilei

”Adevărul este întotdeauna copilul unei epoci, și nu al unei autorități. Ignoranța noastră rămâne infinită, chiar dacă izbutim s-o micșorăm cu un milimetru!”

”Eu prețuiesc foarte mult desfătările trupești. De aceea mă socot din sărite sufletele mici și fricoase, care pretind că orice plăcere ar fi o slăbiciune. Eu susțin că a ști să te bucuri de tot ce-ți oferă viața este o artă.”

”Știința nu cunoaște decât un singur imperativ: acela de a contribui la propășirea ei.”